Recension - Skiva
Österrike. Det är knappast landet man förväntar sig att ett av årets hittills vitalaste deaththrashalbum ska härstamma ifrån. Men så är fallet. ”Scars: Incomplete”, komponerat och framfört av
In Slumber, imponerar storartat.
Produktionen är kyligt bakåtsträvande. Gitarrerna tillåts ta stor plats och med nästintill äcklig precision skära genom märg och ben med sitt råa ljud. Precis lika rå är sångarens rakbladsvassa röst som trots att den smakfullt ligger mixad en bra bit under instrumenteringen slår igenom på ett elakt sätt. Trummorna är ruggigt distinkta, med dundrande baskaggar och hårt markerade virvelslag. Och så har vi melodierna, de isande men samtidigt vackra melodierna som lyfter hela verket.
”Scars: Incomplete” är brutal samtidigt som den är vacker och bärs upp av ett ständigt rock n’roll-groove. Det är överraskande, det är vitalt och det är väldigt glädjande. Jag hör
Soilwork från gruppens tidiga plattor –
Newborn Deathchild är rent av en ny
Grand Failure Anthem – jag hör
Hatesphere innan de släppte ”Ballet Of The Brute” och blev ett stort band och jag hör de gamla tyska dagsländorna
Final Breath. Det låter som det lät innan folk började tala om melodeath och använda
At The Gates som referens i tid och otid.
Visst finns här melodislingor och refränger som snarare lockar in än kör över, men det blir aldrig Göteborgssound. ”Scars: Incomplete” är för rå och alldeles för lite gladtrallig för det. Det är imponerande dödsthrash med brutala förtecken. Och det bästa av allt, här finns inte en keyboard eller något försök till falsk rensång så långt örat når. Att det skulle krävas ett Österrikiskt band för att pressa fram den här plattan…

Kommentera
Inga kommentarer