Joyzine.se

Intervju

Spelningsdagbok: The 21st Century Noise

The 21st Century Noise drog i våras till Kina på en bejublad turné där taxichaufförer försvann med viktiga väskor, ölen smakade utmärkt och publiken jublade högt vare sig spelningarna var inställda eller inte. Följ med på färden…

DEN 27 APRIL 2008
Framme
Nu har vi landat i Peking, eller Beijing efter en ganska smärtfri flygresa. Vår turnéledare Jings kompis Nick hämtade oss på flygplatsen och hjälpte oss till hotellet. Vi har fått rum utan fönster som luktar rök och där toaletten läcker och duschen svämmar över och madrassen är lika hård som golvet. Nick tog oss till en typisk kinesisk restaurang där vi fick smaka på det inhemska köket, bäst var helt klart pekinganka. Det blir onekligen en tidig kväll för att vända tillbaka dygnet och ladda inför morgondagens första spelning i Kina.

DEN 28 APRIL 2008
Första spelningen
Dagen började med en promenad till och längs Houhai. På kvällen hade vi turnépremiär på YuGongYishan. Backstage upptäckte vi att både Maia Hirasawa och Hello Saferide spelat på samma ställe. Spelningen gick grymt bra och både skivor och t-shirts gick åt. Sen hade vi efterfest på en restaurang med det andra bandet, Happy Avenye från Peking som också spelat. Imorgon på lediga dagen tar vi sovmorgon innan vi turistar lite.

DEN 29 APRIL 2008
Ledig dag
Tog en lång promenad genom Pekings gränder (Huton) och kom tillslut fram till parken Jingshan. Längst uppe vid paviljongerna var det helt magiskt, man kunde se ut över Peking och den Förbjudna Staden.

DEN 30 APRIL 2008
Mao
Vi åkte taxi (för 10 kronor, inte dyrt att åka taxi i Peking) till Himmelska Fridens Torg och gick sen vidare till den Förbjudna Staden. Det var väldigt mycket att se men vi hade inte tid att hinna se allt. Mycket mäktigt. En av attraktionerna bland de kinesiska turisterna var Daniel Gamba. Efter uppfräschning drog vi till en av Pekings bästa rockklubbar, Mao, för att soundchecka inför spelning nummer två. Mycket bra spelning tillsammans med fyra andra band från Norge, Tyskland och Kina. Ljudet och publiken var kanon. Klubbägaren bokade direkt in oss till ett nytt gig på fredag så den dagen kommer vi ha två spelningar.

DEN 1 MAJ 2008
Midifestivalen
Torsdagen innehöll lite shopping på en av de stora marknaderna, fem våningar proppat med kläder, skor och galna försäljare som slet i en. Ett bra ställe att lära sig pruta. Eftersom midifestivalen blev inställd hade vi ställt in oss på att inte spela överhuvudtaget på torsdagen. Men när klockan var halv sex fick vi samtal från midigeneralen om att de påannonserat oss att spela på en fest ute på midischool, ca 40 minuter utanför stan. Det var där festivalen en gång började. Så vi packade ihop oss och blev hämtade på hotellet. Grym pubilk i en liten svettig lokal, efterfesten blev i vanlig ordning kinesisk mat och Tsing Tao (öl).

Så vändorna blev, tre månader sen; spela på midifestivalen, en vecka sen; inte spela på midifestivalen, i helgen; spela på minimidifestivalen, i tisdags; inte spela på minimidifestivalen. Den kinesiska regeringen beslutade till slut att ställa in midi-festivalen och alla andra utomhusarrangemang.

DEN 2 MAJ 2008
Två spelningar på en kväll
Första spelningen på Get Lucky på en bargata i ett industriområde. Spelade med 9 andra kinesiska band, bland annat ett mycket originellt band med konstiga kinesiska instrument och en rappande gubbe med solfjäder. Direkt efter att vi spelat tog vi taxi till Mao (igen) för kvällens andra spelning. Vi märkte också att kineserna tänder i lokalen och drar hem direkt efter sista bandet spelat.

DEN 3 MAJ 2008
Shanghai
Vi tog ett tidigt flyg från Peking till Shanghai på lördagen. När vi kom in till stan med taxin kände man direkt att Shanghai är helt annorlunda än Peking. Många riktigt höga skyskrapor. Vi behövde handla lite musikprylar så vi åkte till Musicstreet, dar alla musikaffärer ligger på rad, ända inte sa lätt att hitta det man behövde.

Spelningen var seg och det var inte en jättestor publik. Ny vana vi har är att käka streetfood på närmaste gata efter spelning och ölintag, fantastiskt gott och billigt.

DEN 4 MAJ 2008
Nanjing
På söndag tog vi deras nya expresståg (byggt inför OS) till Nanjing. På väg till soundcheck glömmer vi Jörgens väska med alla pedaler och scenkläder i en av taxibilarna!!! Vi väntade i en timme utanför spelstället på att taxin skulle komma tillbaka men det gjorde den aldrig. Det var lönlöst att ringa taxibolagen eftersom det finns runt 50-60 stycken och vi hade inget kvitto. Trots det blev spelningen riktigt bra, kanske på grund av all frustration.

DEN 5 MAJ 2008
Tillbaka till Shanghai
Två lediga dagar i Shanghai spenderade vi med turistande. Vi var bland annat i YiYian Trädgården, såg the Bund och åkte upp i TV-tower.

DEN 7 MAJ 2008
Slut på ledigheten
Sista spelningen i Shanghai på YuYingTang, stället låg lite gömt i en park med ingång direkt från en väldigt trafikerad gata. Bra ös på både band och publik! Efter spelningen hamna vi på ett "partyhotel" där vi sjöng karaoke och drack öl till fem på morgonen. Ett typisk kinesiskt sätt att festa på.

DEN 8 MAJ 2008
Hangzhou
På torsdagen for vi till Hangzhou för att turista lite mer. Förutom att turista gick Jörgen vilse i mörkret och vi firade Linas (merchansvarig) födelsedag.

DEN 10 MAJ 2008
Näst sista spelningen
Fredagen tog vi tåget till Changsha. Idag hann vi kolla in stan lite grann, ingen vidare shopping.. Snabb soundcheck och middag och sedan direkt upp på scen för ett fullpackat ställe. En av dom bästa spelningarna! Lång efterfest med traktens specialdrycker; whiskey blandat med grönt te.

DEN 11 MAJ 2008
Punkstaden Wuhan
Sista spelningen på stans enda rockklubb. Skönt ställe och schysst avslutning på Kinaturnén. Allt som allt en bra turné med bra turnéledare schyssta spelställen med bra utrustning, ljud och ljus förutom ett par ställen med trasiga basstärkare.