Joyzine.se






Krönika

Soptunnans blommor

Det har gått snart två veckor nu. När jag först hörde nyheten reagerade jag inte riktigt. När jag senare stod i min dörrvaktsposition på jobbet och plockade upp en Londonmetro där förstasidan påminde mig om att en av stadens stora ikoner avlidit ägnade jag det någon tanke och läste artikeln. Sedan dess har andra mer chockerande nyheter ockuperat sfären. Den polska flygkraschen i Ryssland, askmolnet som påminner oss om människans maktlöshet inför naturen. Men någon gång då och då har den nu bortgångne modeikonen, stilskaparen och Sex Pistols-managern Malcolm McLaren dykt upp i mina tankar.

Jag går i högstadiet igen. Jag har hittat Sex Pistols skiva ”Never Mind The Bollocks” i mina föräldrars skivsamling. Jag sätter pins och säkerhetsnålar i min slitna jacka. I samma veva uppmärksammas punkens 25-årsjubileum och filmen ”The Filth and the Fury”, som handlar om tidigare nämnda band, visas i SVT. Jag minns hur någon nämnde textraden ”we are the flowers in the dustbin” (från Sex Pistols låt God Save The Queen) som en nyckelfras till vad den brittiska punkvågen innebar. Blommorna som växte i soptunnorna i 70-talets Thatcher-London.

Redan innan Malcolm Mclaren tog sig an Sex Pistols hade han varit verksam som manager för The New York Dolls och tillsammans med Vivianne Westwood startat butiken SEX som inriktade sig på sadomasochistiska kläder. Affären kom med sin tabubelagda stil att bli något av en milstolpe inom det kommersiella punkmodet och hade kunder som Siouxsie Sioux, Adam Ant och medlemmarna av Sex Pistols.

1974 blev Mclaren manager för The Strand som senare skulle komma att bli Sex Pistols. Det var med Mclarens hjälp som bandets originalmedlemmar sammanfördes med John Lydon (under Sex Pistols-tiden känd som Johnny Rotten) och med Sex Pistols som språkrör fick McLaren punkscenen i London att blomstra i spillrorna av det den körde över. Bandet blev också ikoner för det mode som Mclaren och Westwood hade skapat med SEX.

Historien om Sex Pistols är kort och sorglig. Uppgång och fall på mindre än ett år och under hela tiden kämpade de i den motvind som medier och politiker skapade. Men under den korta tid bandet satt på tronen satte de London i lågor som snabbt spred sig över Storbritannien och vidare både österut och västerut över Atlanten.

Destruktivitet resulterar i nyskapande och det var precis vad som hände då också. Ett Storbritannien med enorma klasskillnader och där arbetarklassen levde under svåra förhållanden matade våldet och destruktiviteten och ur det växte reaktioner. När Londonpunken föddes var den något som stack i ögonen på allt och alla. Utan att själv stå på scenen blev Malcolm Mclaren en av punkens stora pionjärer, en av de som passade på att blomstra i soptunnan istället för att ruttna.

Dela p� Facebook Dela p� Twitter

Anton Wedding 2010-04-25

Kommentera

Namn:

Spamskydd, skriv 49273 i rutan

Inlägg:


Inga kommentarer

Sök på Joyzine.se



artiklar / krönikor
recensioner