Joyzine.se






Recension - Skiva

Martha Wainwright
I know You’re Married But I’ve Got Feelings Too, 2008
Skivbolag: Drowned Sound Recordings
Av: Christian Stenbacke
Publicerad: 2008-10-01
Hemsida: www.marthawainwright.com

Jag lyckades med en formidabelt usel kombo under sommarens runtkuskande på alla festivaler; trots möjlighet lyckades jag inte bara missa Rufus Wainwright, mannen som förde in Judy Garland i 2000-talet, när denne spelade på Hultsfredsfestivalen - jag missade dessutom hans syster, Martha Wainwright, trots att jag var på plats i Borlänge under Peace & Love. Tro mig, jag är fortfarande bitter.

För det är något med den där Wainwright-familjen. Att säga att de har musiken i blodet är knappast en överdrift, är man barn till Kate McGarrigle och Loudon Wainwright III, båda framstående musikaliska eklektiker, måste sannolikheten för total tondövhet vara försvinnande liten. Ändå behöver medfödd begåvning inte alltid vara till ens fördel. Framförallt inte om det visar sig att ens brorsa äger en minst lika stor begåvning - om inte rent av större? Nu är det knappast en enkel sak att jämföra begåvningar, och absolut inte inom det musikaliska fältet, men att Rufus Wainwright fått betydligt mer tid i rampljuset (och då inte enbart för sin musik, även något så banalt som sexuell läggning retar uppenbarligen fortfarande gallfeber på många, framförallt då den ”avviker” från normen) än syster Martha är ändå ett faktum.

Trots att Martha Wainwright släppte sitt debutalbum 1997 var det först nio år senare som man kan tala om ett bredare genomslag, allt tack vare Gary Lightbody och hans Snow Patrol. Singeln Set Fire To The Third Bar hade aldrig gjort sig lika bra utan Martha Wainwrights spröda och nästintill ynkliga röst, och tack vare denna gemensamma prestation har både Snow Patrol och Martha själv fått finna sig i massiva hyllningar uppskruvade förväntningar. Martha Wainwright är förstås så mycket mer än bara syster till en känd bror eller duettpartner till Gray Lightbody, vilket ”I know You’re Married But I’ve Got Feelings Too” är ett alldeles utmärkt exempel på.

Det handlar fortfarande om avskalad popig singer/songwriter, inget på ”I know You’re Married But I’ve Got Feelings Too” är unikt i sig, men Martha Wainwright har det där lilla kittlande extra (och visst får hon hjälp av nästan hela tjocka släkten, mamma, brorsan och faster, icke att förglömma). Lyssna bara till den fantastiska refrängen i Comin’ Tonight, så enkelt och egentligen trivialt, men det finns något i Martha Wainwrights röst som gör att orden, i tonernas förklädnad, träffar rakt i hjärtat, stiger en åt huvudet och bara förför.

Sedan finns det självklart för- och nackdelar med att ha en sådan snärtig och lättillgänglig låt tidigt på skivan, allt handlar ju om kontraster. För även om ”I know You’re Married But I’ve Got Feelings Too” faller mig väl i smaken till en början blir den tyvärr något långrandig i förlängningen. Ibland blir det lite väl tillrättalagt, på gränsen till platt, som i sega Tower Song, och då kan inte ens en Wainwright ro båten säkert i hamn. Sedan ordnar det upp sig i vackra The George Song bara för att återigen segas ner i Niger River. Ojämnt är ordet jag söker. För att använda en gammal sliten term; ”I know You’re Married But I’ve Got Feelings Too” är ett genuint, om än inte odödligt, hantverk, och ska som ett sådant avnjutas och uppskattas.

Dela p� Facebook Dela p� Twitter

Relaterat

Festivalarrangörerna reflekterar

Kommentera

Namn:

Spamskydd, skriv 49273 i rutan

Inlägg:


Inga kommentarer

Sök på Joyzine.se



artiklar / krönikor
recensioner