Joyzine.se






Krönika

Begreppet demo behövs!

För några år sedan blev det tabu att använda begreppet demoband. Viktiga musikbranschpersonligheter basunerade ut att det var ett förlegat begrepp som inte längre hade någon användning. Att det snarast skadade banden att bli betitlade på det sättet. Många aktörer valde helt enkelt att skrota benämningen och kom upp med egna mer eller mindre adekvata beskrivningar. Men om man nu ser tillbaka på det några år senare, vad hände egentligen? Vad ledde svartmålandet av begreppet ”demo” till?

Ska man vara riktigt cynisk kan man säga så mycket som att det som lät så bra, det som skulle främja unga hungriga musiker, snarast har lett till en katastrof. I och med att allt fler slutat använda begreppet demoband har de som verkligen behöver hjälpen att komma fram i rampljuset mer och mer förpassats till skuggorna. I och med att de nya benämningarna – oetablerade är ett av dem för att nämna ett exempel – som dykt upp varit svårdefinierade, utan några egentligt tydliga ramar, har användarna mer och mer börjat rikta blickarna mot redan framgångsrika artister som egentligen inte behöver samma typ av stöd som nyfödda demoband som kämpar i underjorden.

För att ta det mest frapperande exemplen av dem alla, P3 Lab! En gång i tiden hette programmet som bekant P3 Demo och spelade faktiskt också företrädelsevis musik av osignade band som kämpade sig uppåt. I samband med namnbytet var de ansvariga några av dem som talade illa om demobegreppet och tryckte på att det var omodernt och inte längre behövdes. Ser man på det så här några år i efterhand tycks namnbytet mest som ett sätt att flytta fokus från dem som verkligen behöver stödet, till artister som känns hetare eller redan har ett stöd och är lättare att sälja in. För vad hände?

I samband med namnbytet stod följande att läsa på programmets hemsida:

P3 Lab är ett forum för ung, ny populärmusik av olika genrer och stilar.
Vi spelar osignad musik som ni lyssnare skickat in, men uppmärksammar också små svenska skivetiketter.


Så långt allt okej, ett litet avsteg från formeln, men ändå ett koncept som kan tyckas vara intressant för de flesta parter. Idag finns ingen sådan information på programmets hemsida. Och tittar man på vilka artister som lyfts fram i intervjuer den senaste månaden hittar vi bland andra New Moscow och Froid . Så mycket för demoband! Inget ont om någon av dessa artister (vi har ju rent av lyft fram dem här på Joyzine), men det är knappast aktörer i behov av exponering i ett program av den här arten. Det är gäng som lika gärna skulle ha kunnat platsa i Musikjournalen eller något annat P3-program. Gäng som redan sitter på kontrakt och god uppbackning, som inte nödvändigtvis behöver stjäla exponeringstid från kämpande uppstickare som får allt mindre möjlighet att synas.

Det är inget fel på ett program som P3 Lab, som siktar på svenska artister med karriären framför sig, men hela sättet det kommit till på stinker. Hade ansvariga på public service-bolaget Sveriges Radio bara erkänt att de hellre ville göra en sådan satsning hade allt varit frid och fröjd. Klart tråkigt för demobanden att inte ha något forum att visa upp sig i, men ändå ärligt. Att istället kalla demobegreppet förlegat och sakta men säkert smyga in ett helt nytt koncept utan att öppet skylta med det är däremot riktigt, riktigt svagt!

Att rikta kritik mot Rockparty som ändrade sitt namn från demoscen till Rookiescen är inte lika självklart. De är trots allt inget public service-företag och har som mål att sätta ihop ett så intressant program som möjligt varje år. Men ändock, rookie är ett koncept som ger utrymme för betydligt större bokningar än specifikt demoband. Vad gör annars en tjej som Jen på scen på rookiefestivalen? Så vitt jag vet har hon en platta med ganska god uppbackning ute i handeln.

Att inte använda begreppet demo leder i förlängningen till att de band som behöver stöd blir utan. Så sorgligt är det. Hur kul det än är att höra up and coming-band med härliga kontrakt i ryggen på radio eller se dem spela live är det inget som kommer hjälpa nya generationer att slå sig fram. Det börjar mer och mer handla om att göra allt på egen hand, utan att kunna räkna med hjälp från andra. Demobegreppet är nog ganska viktigt trots allt.

Dela p� Facebook Dela p� Twitter

Mikael Mjörnberg 2006-12-05

Kommentera

Namn:

Spamskydd, skriv 49273 i rutan

Inlägg:


Mental, 2008-02-26 11:05:34 (212.209.37.193)

Demoband, skälls ord?! Har tyvärr missat detta. För mig har ordet demo ingen negativ klang alls. Tycker demo band är i lag mer intressanta än skivbolags jättar! Band som tycker 'demo band' låter oproffsigt eller tycker det hämnar dom har absolut fel och vet inte hur branschen fungerar egentligen!

stardustmaria, 2008-02-22 13:42:30 (130.243.141.69)

Jag håller med dej, i princip. Har iofs aldrig hört talas om Froid eller Jen, och känner bara New Moscow till namnet. men jag har oxå känt samma sak. Varför blev demo ett skällsord? ps. nytt nummer av stardust fanzine ute typ nu/strax... myspace.com/stardustfanzine

Sök på Joyzine.se



artiklar / krönikor
recensioner